מכניסים עובד הביתה?

מספר צעדים יכולים לסייע בידכם לנקוט משנה זהירות.

מאת ציפי ביטון ישי

כאשר מכניסים עובד הביתה, בין אם מדובר בעוזרת בית, מטפלת בקשישים או שילדים או מטפל סיעודי, אנו בעצם מכניסים אותו להיכל הפרטי והמוגן שלנו ומבקשים ממנו לטפל ביקר לנו מכל: ביתנו, ילדינו או הורינו.

ברוב המקרים הדברים מסתדרים על מי מנוחות. כולם מרוצים במידה כזאת או אחרת והעבודה מתבצעת. במקרים הטובים- העובד הופך להיות חלק מהמשפחה ומעניק טיפול אמיתי , חם דואג ומסור. אך לעיתים הדברים אינם מסתדרים וכדאי מראש לשמור ולהגן על היקר לנו מפני התרחשויות שעדיף למנוע.

במה מדובר? במקרים קיצוניים (מאוד) אכן מדובן בהפעלת אלימות כלפי הקשיש, או הילד. מקרים אחרים מסתיימים כאשר עובד ממורמר, או פשוט לא ישר מלכתחילה,  מאיים בתביעת סרק, גונב דברים, משתף את כל השכונה במה קורה בביתכם, או פשוט מבצע את עבודתו בצורה רשלנית ולא אכפתית.

ראשית, יאמר לכם כל מנהל, יש לשים תשומת לב רבה לתהליך הגיוס, לראות מועמדים רבים ככל האפשר, לראיין אותם כראוי, להציג שאלות בפניהם, להתקשר לממליצים, ולבצע מקסימום בדיקות רקע שניתן. אצלנו בחברה, כאשר מגייסים מועמד אלינו, תמיד מתקשרים למעסיק האחרון אצלו עבד (שימו לב, לא לממליץ כי אם למעסיק האחרון) ומבקשים את חוות דעתו על העובד. מדוע סיים את עבודתו ומה היו הקשיים שחווה בהעסקתו. שימו לב, לעיתים מעסיקים לשעבר נמנעים מלתת חוות דעת שלילית על עובד ולכן חשוב לשאול מקסימום שאלות על מנת לקבל חוות דעת אמינה ככל האפשר.

כמו בכל גיוס של עובדים- אסור להתפשר. אם העובד לא נראה לכם במאה אחוז, המשיכו לחפש. אם כל המועמדים שראיינתם לא מתאימים – המשיכו לראיין עוד מועמדים. עדיף להשקיע עוד קצת זמן וכאב ראש בתהליך הגיוס מאשר להחליף אחר כך עובד לא מתאים.

רצוי לסכם מראש ובכתב את תנאי ההעסקה של העובד, על מנת למנוע אי הבנות כעת או בעתיד, מה הם שעות העבודה, מה הסידור לגבי ימי חופשה, מה הם יחסי העובד- מעביד בניכם, מה הם זכויותיו וחובותיו של העובד. יש לוודא כי העובד אכן מקבל את זכויותיו (מכם או ממעסיקו), מבוטח כראוי וכולי..

כאשר העובד נמצא בביתיכם, בדרך כלל ללא השגחה, כדאי למנוע מצב שבו "פרצה קוראת לגנב". תכשיטים וחפצים יקרי ערך כדאי להסתיר או לנעול ולבדוק את קיומם מעת לעת, קוד לאזעקה ומנעולים כדאי להחליף מפעם לפעם. לדברים יש תמיד נטייה להיאבד ולנו נטייה לחשוד בעובד שמסתובב בבית. בדרך כלל מתגלה כי מדובר בסתם חשדות.

איך נמנע תחושת אי נעימות מיותרת? אפשר, רצוי ואף כדאי להתקין מצלמות נסתרות בבית, במיוחד במקרים של מטפלות בילדים או בקשישים. לא צריך להפעיל את המצלמות כל הזמן, כך ניתן להגן על פרטיות העובד והדיירים בבית, אך מפעם לפעם כדאי להפעיל. יש היום מצלמות אינטרנט זולות מאוד שניתן להתקין באופן עצמאי ובקלות. במקרה של קשישים וילדים חשוב מאוד מאוד לפקוח עין, לשים לב לסימנים, להיות קשובים למטופל, לשינויים בהתנהגות וכדומה, וברגע שמתעורר חשש, או אפילו תחושת בטן, לפעול במהירות האפשרית.

שוב, מדובר במקרים חריגים, רוב העובדים הם בסך הכל בסדר ואפשר אפילו לגרום להם להיות יותר בסדר אם מפתחים אצלם תחושת שייכות, מתנהגים אליהם יפה ובנימוס(אכן, גם לעובד צריך להגיד 'תודה', 'סליחה' ו'בבקשה'...), מצ'פרים אותם במתנות קטנות, בחגים למשל ובימי הולדת מזמינים אותם להצטרף לארוחות משפחתיות, משוחחים איתם מדי פעם ומראים להם יחס אישי. סך הכל העובד הוא בן אדם וכמו שאתם שמחים ששואלים אותם בעבודה איך היה בסוף השבוע- גם הם ישמחו. בכלל, אם תצליחו לגרום לו להרגיש בין משפחה- הוא יהיה מחויב יותר ומסור יותר.

בכל מקרה, באם הנסיבות אילצו אתכם להיפרד מהעובד , רצוי לסיים את זה מהר ככל האפשר ולהיפרד בצורה טובה ונעימה גם מבחינתכם. עובד שלא סיים בצורה טובה, עלול לגרור אתכם למקומות לא נעימים, להחליט פתאום, בעזרתם האדיבה של כל מיני ארגונים שמגיע לו כל מיני דברים , לספר לכל העולם מה קורה אצלכם בבית ואף לגרום לנזקים נוספים. לכן יש לתת לו את מה שמגיע, אם מגיע. להציע את עזרתכם בהמשך הדרך. לסיים בשיחה חברתית ונעימה, גם אם ישנם רגשות טעונים ולהודות לו על שירותו.


*הכותבת הנה המנהלת המקצועית של חברת ג'וב נינג'ה – מאגר הדרושים של ישראל, מאגרי עובדים המנפקת מועמדים למעסיקים על פי דרישה.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה בטל' 03-6207373.



צוות אנשי המקצוע ב job ninja - מאגר הדרושים הגדול במדינה, ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה


*9874 | www.jobninja.co.il | info@jobninja.co.il